sunnuntaina, tammikuuta 28, 2007

Vastauksia kysymyksiin 28.1.2007

Kysymys

Minä haluaisin tietää kuinka yleisesti Suomalaisissa yrityksissä yleensä käydään kehityskeskusteluja. Onko kehityskeskustelut käytössä kaikissa yrityksissä jossakin muodossa? Entä onko kehityskeskustelut yleisempiä tietyillä aloilla ja jos on, niin millä? Millainen on tilanne yksityisen ja julkisen sektorin välillä? Antaako tutkimus tietoa siitä, millä alalla kehityskeskustelut ovat "tehokkaimpia" eli saadaan eniten näkyviä tuloksia kehityskeskustelujen ansiosta.

Vastaus

Tässä tutkimuksessa ei selvitetty kehityskeskustelujen yleisyyttä. Oma-arvioni on, että kehityskeskustelut ovat erittäin yleisiä niin yrityksissä kuin julkisellakin sektorilla. Perinteisesti kehityskeskusteluja on käyty asiantuntijoiden, toimihenkilöiden ja itse esimiestehtävissä olevien alaisten kanssa. Viime vuosina kehityskeskustelujen käyminen koko henkilöstön kanssa riippumatta organisaatioasemasta tai tehtäväalueesta on voimakkaasti yleistynyt.

Kehityskeskustelujen vaikutuksia organisaation tuloksiin ei myöskään ole tarkasteltu tässä tutkimuksessa. Minä olen jakanut kehityskeskustelujen tavoitteet tai tulokset välittömiin tavoitteisiin/tuloksiin ja vaikuttavuustavoitteisiin (katso tarkemmin Kehityskeskusteluklinikka). Kehityskeskustelujen välittömien tulosten saavuttamista voidaan arvioida kohtuullisen helposti. Sen sijaan kehityskeskustelujen vaikutuksia organisaation tuloksiin on erittäin vaikea arvioida. Väliin tulevia tekijöitä on paljon ja muut tekijät voivat vaikuttaa tuloksiin paljon enemmän kuin kehityskeskustelut.

Pahoittelen vastaukseni viipymistä. Huomasin kysymyksen vasta tänään.

Creative Commons License
Tämän teosteoksen käyttöoikeutta koskee Creative Commons Nimi mainittava-Ei-kaupalliseen käyttöön-Ei jälkiperäisiä teoksia 1.0 Suomi-lisenssi.